Een 3D geprinte urn maakt het persoonlijk 1

Een 3D geprinte urn maakt het persoonlijk

Met een 3D-printer kun je werkelijk van alles maken. Veel mensen blijven steken bij een sieraad, als ze al zover komen. Want een 3D printer maakt je nog geen ontwerper. Zelf een ontwerp maken is een stap te ver voor veel mensen. Gelukkig zijn er allerlei bedrijven die in dat gat springen en je helpen met het creëren van een 3D object. Een van de meest creatieve ideeen, en zeker een heel persoonlijke, is de 3D geprinte urn. 

Is dat niet erg creepy? Volgens Frank die 3D urnen maakt niet: “Veel mensen hebben behoefte aan een tastbare herinnering van hun overleden dierbare. Of ze willen echt iets van zichzelf achterlaten.”

Alles wat we al eerder riepen, over complexiteit van 3D printen maar ook ervaring ermee opdoen komt driedubbel terug als je een urn gaat printen. Want, hoeveel urnen heb je nodig in je leven?

Dus laat je het over aan iemand die er verstand van heeft, zoals Frank. Hij is er al vanf 2015 mee bezig, toen hij graag iets met deze nieuwe ontwikkeling wilde doen. Zijn vrouw kwam met het idee om hier persoonlijke herinneringsobjecten mee te maken. Dat leek een gat in de markt.  Vervolgens is er veel onderzoek gedaan: vooral naar de uitvaartbranche. Wanneer is er behoefte aan een urn bijvoorbeeld?

Een 3D geprinte urn maakt het persoonlijk 3

Tijd en kapitaal investeren

Na onderzoek hoe 3D printen werkt heeft hij diverse opleidingen en trainingen gedaan op het vlak van scannen, bewerken en modelleren. Welke technieken moet je toepassen? Welke processen zijn nodig? En wanneer kun je iets zelf en wanneer kun je het beste kiezen voor een samenwerking met een betrouwbare partner?

Allemaal vragen die belangrijk zijn als je dit als een product wilt aanbieden.Dit heeft veel tijd  gekost.

Om de vraag vanuit de klant helder te krijgen, is het belangrijk om met hem of haar te praten. Dan  bespreek je de mogelijkheden en wensen. Wil iemand bijvoorbeeld ook as kunnen bewaren, dan is het goed om te weten of het om een symbolische hoeveelheid gaat of om de as van een compleet iemand. En wanneer de urn buiten moet staan, bespreken we welke materialen geschikt zijn.”

Scannen met de Artec Eva

Het scannen, van een gezicht, hand of voorwerp gescand wordt gedaan met de Artec Eva. Dat is een van de nieuwste scanners, die ervoor zorgt dat de juiste kleuren behouden blijven. Hij werkt snel, nauwkeurig en soepel. Dit levert een goed resultaat op.

Vijf verschillende softwareprogramma’s

Maar dan begin het werk pas. In totaal vijf programma’s worden gebruikt. In het ene softwareprogramma haal ik de omgeving weg, zodat ik alleen overhoud wat voor het object en de printer nodig is. Met een ander programma bewerk ik, of combineer ik de beelden. Aan het einde heb ik een voorbeeld wat aan de familie kan worden getoond.

Printen van voorwerp

3D printers zijn niet alleen groot en duur, zeker die met meerdere materialen werken, ze zijn ook pas rendabel als je volume gaat printen. Daarom wordt gebruik gemaakt van een 3e partij om te printen.  Daardoor is echt alles mogelijk: van goud, zilver en staal tot zandsteen en porselein. Ook eventuele nabewerking vindt plaats bij een externe partij. Ieder is specialist in zijn eigen vakgebied en op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.”

Confronterend? 

Hoewel een enkeling het erg confronterend vindt om zo’n levensecht gezicht of waarheidsgetrouwe hand te zien, is de meerderheid enthousiast volgens de maker. Veel mensen weten niet dat je dit kunt maken, zo persoonlijk.

Ook voor andere doeleinden

Dit is een mooi voorbeeld van 3D printen voor een specifieke toepassing. Misschien niet het eerste waar je aan zou denken maar wel heel persoonlijk wat een herinnering natuurlijk is.

 

Related Posts
Heart Rate Earphones voor je muziek en je hartslag 7
Lees meer

Heart Rate Earphones voor je muziek en je hartslag

Op 6 januari lanceerde LG Electronics (LG) de LG Lifeband Touch en LG Heart Rate Earphones. Hiermee laat LG zich voor het eerst zien in de fitnesstechnologie. LG wil met deze twee nieuwe producten voldoen aan de verwachtingen van de technisch onderlegde consument van deze tijd en vooral iets nieuws brengen.