Motorrijders rijden zelden alleen. Partner achterop, of samen toeren op ieders eigen motor. Heerlijk tijdverdrijf. De Interphone F5MC van Cellularline maakt het mogelijk om met elkaar verbonden te zijn. Maakt hij zijn verwachtingen waar?
Het Italiaanse Cellularline (1990) maakt sinds 2005 zijn Interphones voor motorrijders. De nieuwste telg, de Interphone F5MC, won al diverse productprijzen in de motorwereld. Ik testte de dubbele uitvoering (de Twin Pack) van deze bluetooth motor intercom.
Robuuste uitstraling
Uit de doos valt meteen op dat de beide intercoms een robuuste uitstraling hebben: je gelooft meteen dat ze compleet waterdicht zijn. De veelheid aan accessoires maken het een waar uitpakfestijn. Er wordt van alles meegeleverd. Een dubbele oplaadkabel, twee AUX-kabeltjes (3,5mm naar 2,5mm mini-jacks), een usb-oplaadkabel, 2×2 verschillende microfoontjes, 2×2 mogelijkheden om je Interphone aan je helm te bevestigen (plakken of schroeven), siliconenvet om de Interphone extra waterdicht te maken, enz. enz. Het enige dat niet wordt meegeleverd, is een oplaadadapter voor in het stopcontact.
Interphone F5MC instellen
Nadat ik dat hele pakket had uitgestald, merkte ik dat ik in mijn handen wreef: zo’n zin had ik om hem te testen. Maar eerst: instellen. Wat me al snel duidelijk werd, is dat je met de meegeleverde Quick Start Guide (de uitgebreide handleiding wordt niet meegeleverd) heel snel kunt starten – als je de tijd neemt het te lezen. Je komt er zonder lezen ook wel uit, vanwege de handige voice commands op het ding zelf. Ik had hem binnen tien minuten startklaar. De toetsjes moet je door de waterdichte skin wel goed indrukken. Tijd voor de praktijktest.
De intercom-functie herstelt connectie automatisch
Allereerst testte ik samen met mijn buurman de belangrijkste functie: de intercom. De twee intercoms zorgen er immers voor dat communicatie tussen chauffeur en bijrijder, of beide chauffeurs, mogelijk wordt. De pluspunten:
- De omgevingsgeluiden (met de wind en mijn motorgeronk in de hoofdrol) worden uitstekend onderdrukt, waardoor je een gezond gesprek met elkaar kunt voeren;
- De geluidskwaliteit is boven verwachting goed, niet blikkerig;
- De verbinding wordt automatisch weer hersteld zodra je even buiten bereik bent geweest: prettig!
Er zijn toch minpuntjes te melden:
- Er zou een bereik van 1,3 km zijn, maar na 120m verloren mijn buurman en ik de verbinding met elkaar;
- Dreig je de verbinding te verliezen, dan hoor je wat statische geluiden die best hard kunnen zijn;
- Als je met de volumeknoppen gaat spelen, dan is de bijbehorende piep bij verandering van het volume wel wat aan de harde kant.
Toch vind ik die 120m prima als je beiden op je eigen motor rijdt; je rijdt dan vaak wel bij elkaar in de buurt. Dan heb je ook geen last van die statische geluiden. Wat overigens een kwaal is bij heel veel Bluetooth-intercomsystemen – dat is niet per se voorbehouden aan die voor de motor.
Telefoonfunctie via Bluetooth
Verbinding maken met je mobiel is via Bluetooth een eenvoudige exercitie. Je zet de Interphone aan, houdt de Multi Functional Button (MFB) zo’n 5 seconden ingedrukt en je hebt al verbinding met je telefoon. Overigens kun je via deze weg ook navigatie- en niet-Cellularline intercomsystemen aansluiten, mits ze een A2DP- of AVRCP-Bluetoothprofiel hebben. Je telefoon laat zelf zien welke apps er verder met de F5MC kunnen ‘kletsen’. Spotify is er bijvoorbeeld één van. Ook heeft de F5MC de mogelijkheid om je contacten in de intercom zelf op te slaan, wat Voice dialing mogelijk maakt.
De Bluetooth bel-functie werkt naar behoren. Met één druk op de MFB heb ik contact. Ik hoor dat de Interphone zijn best doet de omgevingsgeluiden aan de kant van mijn buurman buiten te sluiten, waardoor ik hem een tikkeltje dof hoor. Ook hier geen blikkerigheid. De verbinding is verder uitstekend; je kunt een prettig gesprek voeren. Mijn stem komt bij hem normaal binnen: je kunt prima horen dat ik het ben en ook hij hoort geen omgevingsgeluiden op zijn telefoon. Opvallend: wil je het volume wijzigen, dan klinkt de bijbehorende piep zachter dan bij de Intercom-functie.
FM-radio: prettig!
Jawel. Er zit ook een FM-radio functie op. Daar kan ik kort over zijn: die werkt heerlijk. De voice commands helpen je voldoende om je favoriete radiozenders in te stellen en te bewaren. En het geluid is prachtig van kwaliteit.
Muziek streamen met de Interphone F5MC
Het streamen van muziek gaat al net zo lekker. Zodra de functie actief is, reageren de knopjes direct op je acties. Pauzeren doe je met de MFB en de voice command laat je met een fijn ‘Next’ ook weten dat je gehoord bent. En met een minimale vertraging ga je ook werkelijk naar het volgende nummer. Ik testte het met Spotify. En ook hier weer: geen omgevingsgeluiden – het motorgeronk wordt tot een minimum beperkt. Dat is ontspannen rijden, tenzij je dat geluid zo heerlijk vindt. Dan is deze functie wellicht niets voor jou.
Je kunt de muziek met de andere intercom delen; erg fijn voor je bijrijder!
Kortom: uitstekende Bluetooth-motor intercom
Als je de prijs van ‘Intercom van het jaar’ wint bij een gerenommeerd motorblog, dan schept dat verwachtingen. Ik kan niet anders concluderen dat de Interphone F5MC Twin Pack die verwachtingen waarmaakt. Zowel geluidskwaliteit als de onderdrukking van omgevingsgeluid vielen het meest op. Goed, de knopjes, daar moet je wat kracht voor zetten, maar ze reageren snel. De zeer prettige TTS voice command (een dame) geeft aan wat er mogelijk is en vertelt je ook wanneer je batterij opgeladen moet worden. De intercoms kunnen beiden tegelijk via een adapter, powerbank, 12volt adapter of computer worden opgeladen. Onderweg opladen is mogelijk omdat de oplaadkabel bovenop het intercomgedeelte gehuisvest is.
Prijzen en beschikbaarheid
De solo uitvoering start vanaf € 199,00 bij bol.com en de geteste Twin Pack is verkrijgbaar vanaf € 379,00. Coolblue verkoopt ‘m ook. Daarnaast is de Interphone F5MC verkrijgbaar bij motorspeciaalzaken door het hele land.