De relatie tussen Sonos en de techreuzen Google plus Amazon wordt alsmaar slechter: de luidsprekerfabrikant had de technologiegigant Google eerder dit jaar al aangeklaagd voor het stelen van zijn luidsprekertechnologie.
Deze gigantische dominante bedrijven gebruiken namelijk oneerlijke en mogelijk illegale praktijken om de concurrentie uit te schakelen, al volgens Sonos CEO Patrick. Facebook, Google, Apple en Amazon gebruiken hun dominantie om de concurrentie van kleinere bedrijven die hun diensten nodig hebben, te beperken. De techreuzen gebruiken vervolgens hun invloed om te voorkomen dat die bedrijven klagen over die praktijken, beweren de getuigen.
Patrick Spence beschuldigde Alphabet’s Google dan ook van het “schaamteloos en willens en wetens onze gepatenteerde technologie te kopiëren om zijn eigen audioproducten te maken”. Via de lopende rechtszaak wil Sonos niet alleen een geldelijke compensatie voor de diefstal van zijn technologie, maar wil evenzo de slimme luidsprekers van Google van de markt verbannen.
Spence vertelde tevens dat de manier waarop Amazon en Google hun vele inkomstenbronnen hebben aangewend voor het bouwen van een groot aantal gesubsidieerde slimme luidsprekers om deze vervolgens te verkopen tegen prijzen die ver onder de prijs zouden liggen die nodig zouden zijn om mogelijkerwijs winst te maken.
In een antwoord aan een aangestelde commissie van het Amerikaanse Congres, die bezig is naar de machtsmisbruik op de markt door grote techbedrijven, had Patrick Spence nog meer verontrustende informatie te vertellen.
Sonos is namelijk ook nog eens afhankelijk van Google en Amazon, maar moet tevens concurreren met hun smart home producten. Sonos is daarnaast zwaar gebonden aan de partnerschappen met Amazon en Google omdat die bedrijven vrijwel onmisbaar zijn voor het uitvoeren van het bedrijf. Ze controleren namelijk de twee leidende algemene stemassistenten.
Wanneer dominante bedrijven de reikwijdte van hun platforms en hun dominantie op bepaalde markten gebruiken om de concurrentie te vervalsen, benadeelt dit onterecht de concurrenten en schaadt het uiteindelijk de consumenten.
Google en Amazon eisen verder allebei van Sonos een behoorlijk vroege blik op hun productstrategieën wanneer ze hun stemassistenten integreren. Dit maakt deel uit van hun productcertificering processen, waarin ze al dan niet goedkeuren of een product hun spraakassistentie technologie kan bevatten.
Google eist bijvoorbeeld onredelijk lang van tevoren (meer dan 1 jaar) dat Sonos deze informatie voor certificering voorzit. De informatie waar Google om vraagt, is uiterst gevoelig voor Sonos en kan Google in staat stellen ‘na-apende producten’ te maken.
De verstrekte informatie kan bijvoorbeeld de go-to-market-strategie van Sonos onthullen of Google in staat stellen de supply chain en sourcing van Sonos in kaart te brengen. Plus, zelfs na het verstrekken van alle gedetailleerde vereisten, kunnen de certificerings ‘testen’ op elk moment vaag zijn of veranderen, waardoor er een aantal redenen zijn om een product te weigeren of uit te stellen. Dit schept een hoop onzekerheid voor Sonos als innovator en laat Google bepalen welke producten er wel of niet op een bepaald moment op de markt komen.
Voor Amazon geldt bijna hetzelfde: het vermogen om gedetailleerde informatie over toekomstige Sonos producten te ontvangen plus de partnerschap van Sonos met de verkoop op Amazon’s marktplaats, betekent dat ook zij in staat zijn om zogenaamde copycat producten te ontwikkelen. Dit ondanks dat er een kortere doorlooptijd voor certificering bestaat dan bij Google.
Bovendien is deze gegevensverstrekking naar beide techreuzen geen tweerichtingsregeling, maar één waarin Amazon en Google alle gegevens ontvangen over het gebruik van spraakassistenten van de klanten van Sonos terwijl zij in ruil daarvoor weinig gegevens tot geen gegevens aan Sonos verstrekt. Dit ‘verdekte’ machtsmisbruik van die ongelijke gegevensuitwisseling is bijzonder belangrijk met betrekking tot het gebruik van spraakassistenten, omdat het de technici van Sonos bepaalde spraakgegevens kan verstrekken om te begrijpen of hun slimme luidsprekers goed genoeg werken.
De toekomst van Sonos hangt van af of het al dan niet verpletterd wordt door grote tech bedrijven zoals Amazon of Google. Wat er echter ook aan de horizon te verwachten is, blijft Sonos volgens Spence samenwerken met bedrijven als Apple, Amazon en Google, zelfs nadat Sonos die laatstgenoemde heeft aangeklaagd wegens vermeende octrooi inbreuk.