Met het mooie weer is het aanlokkelijk om een stukje te gaan fietsen. Ben je in een buurt die je niet kent, wil je een op plek komen waar je normaal niet zo snel komt of wil je bijhouden hoe hard of hoe ver je gaat dan is een navigatiesysteem voor op de fiets misschien iets voor jou. Garmin heeft een tijdje terug de de Edge 1000 geïntroduceerd, het topmodel voor fietsnavigatie.
Is Garmin de weg kwijt?
Nee, navigatie is navigatie en of je het nu op een boot doet, in de auto, lopend/rennend of in dit geval op de fiets, het is Garmin eigenlijk om het even. Ze hebben natuurlijk een rijke historie op dit gebied, net zoals TomTom en Mio. De smartphone heeft er voor gezorgd dat de markt voor aparte devices voor navigatie onder druk staat. Je smartphone biedt die functionaliteit ook en als je die eenmaal hebt aangeschaft, met Nokia HERE, Google Maps of Apple ook nog gratis.
Wind, regen en zon
Fietsen in Nederland wil niet altijd zeggen dat het stralend weer is. Wind en regen komen vaak voor en dat stelt eisen aan het toestel, o.a. waterdichtheid. Een fietscomputer die je alleen kunt gebruiken bij goed weer is natuurlijk niet handig. Gelukkig is de Edge 1000 IPX7 waterdicht (binnen- en buitengebruik met regen, sneeuw en incidenteel waterspatten).
Het toestel
Aan de linkerkant, bij (1) zit de aan/uit-knop. De afmeting van het beeldscherm van de Edge is 3″ (diagonaal). Onderop zitten twee fysieke knoppen, de linkse (2) is om een nieuwe ‘lap’ of ronde te noteren. De knop (3) rechts start of stopt de timer. Aan de achterkant zit de micro-USB aansluiting en onderop de mogelijkheid om een microSD-kaart te plaatsen. Het scherm is natuurlijk een touchscherm waar je de keuzes op maakt en bevestigt. Bovenaan het scherm zie je naast de batterij-indicator nog een aantal symbolen, dit zijn de optionele accessoires die je erbij kunt kopen.
Bevestiging
De Edge 1000 wordt geleverd met een bevestigingsmogelijkheid op het stuur. Je kunt eenvoudig de houder op het stuur bevestigen door de imbusbout (sleuteltje niet meegeleverd) los te schroeven en op het stuur te zetten. Het toestel zelf draai je met een 90 graden-beweging (met de klok mee) vast op het stuur. Daarnaast wordt nog een tweede set meegeleverd die met elastiekjes wordt vastgezet in plaats van met inbusboutje, zoals de voorsteun waar ik net over had.
Dat is op zich wel slim van Garmin, het kan zijn dat de voorsteun op de een of andere manier niet past en dan heb je nog een alternatief. Voor mensen met twee racefietsen betekend dit dat je niet in de buidel hoeft te tasten voor een extra voorsteun (die trouwens €39 kost).
Opladen
Optionele accessoires
Natuurlijk zijn er optionele accessoires zoals bijvoorbeeld een cadans-sensor. Als je dit niet kent: hiermee kan je de de cadans van het trappen meten. Er worden twee sensoren gemonteerd, een op het frame en een op het pedaal en deze registreren het aantal omwentelingen. Dit kan nog worden gecombineerd met een aparte snelheidsmeter (die op basis van het aantal omwentelingen van het wiel de snelheid meet) of, als overtreffende trap de Vector-pedalen die kracht op de pedalen (links en rechts meet). Voor dit laatste stukje technologie moet de beurs echt open, de verkoopprijs ligt op € 1549.
Hoe werkt de Edge?
Iedere systeem heeft een principe en bij de Edge is het principe dat je een aantal activiteitenprofielen hebt die je kunt selecteren. Aan deze profielen zijn een aantal instellingen gekoppeld, zoals de manier van navigeren (bijvoorbeeld minimale afstand), het type activiteit (bijvoorbeeld wegwielrennen, tourfietsen, wandelen of zelfs autorijden). Binnen dat profiel voer je de activiteit uit.
De Edge is snel op de houder te klikken. Aan de zijkant zet je het toestel aan en je selecteert de optie die je wilt doen. Wil je gewoon een rit maken dan kies je voor Rit en drukt daarna op de Start Timer-knop. Op dat moment, en mits de satellieten gevonden zijn, wordt je rit opgeslagen.
Natuurlijk biedt de Edge 1000 turn-by-turn navigatie van A naar B. Daarnaast, net zo als bijvoorbeeld de Mio een keuze uit drie routes die je kunt rijden. Ook de mogelijkheid om tegen jezelf te racen zit in het toestel. Daarnaast nog een hele reeks met andere functionaliteiten die je verwacht op een toestel van deze kwaliteit. Door te koppelen met je smartphone en de bijbehorende app kun je live gevolgd worden in je training.
Leesbaarheid
Een van de meest belangrijke dingen is de leesbaarheid van het scherm tijdens felle zon of regen. Daarnaast de kwaliteit van navigatie: hoe makkelijk kun je de navigatie volgen. Fietsnavigatie is anders dan autonavigatie, het feit dat je buiten rijdt en de omstandigheden die niet altijd optimaal zijn (zon/ regen) maken dit een echt breekpunt.
Gelukkig is de Edge redelijk goed af te lezen, ook in slecht weer. De navigatie is wat onduidelijk, als je naar een bekend of recent gevonden punt gaat wordt na selecteren een afstand getoond. Dit is niet noodzakelijk de afstand die je gaat afleggen, maar de afstand in een rechte lijn gemeten op de kaart.
Ook wanneer je, om welke reden dan ook afwijkt van de route kan een punt van irritatie ontstaan. Als het apparaat maar blijft doorgaan dat je toch echt terug moet gaan of de route niet wil aanpassen aan blijkbaar een nieuwe route, is dat wat mij betreft een groot minpunt. Een navigatiesysteem moet slim zijn en op een gegeven moment de nieuwe route accepteren, de Garmin blijft nog even piepen dat je toch echt terug moet, maar op een gegeven moment wordt de route toch wel herberekend.
Uploaden
Oordeel
Garmin Edge 1000 Adviesprijs (zonder sensoren) adviesprijs € 579,00 (maar inmiddels goedkoper te verkrijgen). Verkrijgbaar online in de Garmin-shop en o.a. Futurumshop.