Eerder hebben wij bij intogadgets al eens de Mio Mivue 388 dashcam getest. Nu testen we de nieuwe MiVue 568 Touch. Een van de meest opvallende vernieuwingen is het touchscreen. Daarnaast verklikt de dashcam de snelheidscamera’s en wordt de database hiervan up-to-date gehouden door Mio. Zijn deze nieuwigheden genoeg reden om een nieuwe aan te schaffen? Laten we eens gaan kijken.
Alleskunner
Naast het touchscreen en de flitscameradatabase heeft de MiVue 568 Touch vrijwel dezelfde functies als we zagen op de MiVue 388.
Hij is klein van formaat maar toch wel in het zicht. De kabel was minder makkelijk weg te vouwen.
De camera heeft een 130 graden brede kijkhoek en filmt op 1080P bij 30 beeldjes per seconde. Het te downloaden MiVue Manager opent de video’s en laat hierbij ook de GPS-locatie via Google Maps zien, maar ook de G-krachten, snelheid en tijd.
De dashcam start automatisch met opnemen wanneer de auto gestart wordt en er dus stroom op de 12v-plug staat en hij stopt ook automatich als de auto uitgezet wordt. Daarnaast zit er een parkeerstand op die op basis van beweging begint met filmen, zodat in geval van parkeerschade hopelijk de dader op de video staat. Vooral fijn mochten ze geen briefje achter laten.
Onderweg met de MiVue 568 Touch
Het wordt aangeraden de dashcam midden onder de achteruitkijkspiegel te plaatsen. In mijn opinie kun je hem beter wat lager plaatsen in verband met de naar beneden hangende stroomkabel. Dit gaf weinig verschil als het om de beeldkwaliteit ging, maar leverde wel meer vrij zicht op tijdens het rijden.
Cameradetectie
De dashcam geeft aan wanneer je een snelheids- of roodlichtcamera tegemoet rijdt. Dit werkt op zich prima. Je kan hierbij aangeven op welke afstand je een waarschuwing krijgt. Wel moet ik zeggen dat hij toch wel een aantal vaste camera’s miste in mijn omgeving.
In geval van een ongeval begint de dashcam automatisch op te nemen. Wanneer je dus bijvoorbeeld opeens vol in de remmen moet of je wordt aangereden, wordt dit direct opgeslagen op de memorycard. Dit wordt opgeslagen in een andere map en dus niet overschreven wanneer de memorycard vol is zoals met het normale rijden.
Conclusie
In het algemeen is de dashcam erg fijn in gebruik. De nieuwe database met snelheidscamera’s is een waardige toevoeging en het touchscreen werkt uitstekend. Daarnaast bevielen mij de HD-beelden met mijn eigen commentaar tijdens het rijden. Houd er bij deze camera wel rekening mee dat je er nog een microsd–kaart bij moet kopen van tussen de 8 en 32 GB.
Ik vond dat de camera, hoewel hij van klein formaat was toch vrij veel ruimte inneemt, helemaal als je hiernaast ook nog navigatie gebruikt. De beste oplossing zou een dashcam met navigatie of andersom zijn. Dit zorgt voor meer vrij zicht maar laat vast nog wel even op zich wachten.