Hee, een post over auto’s op intogadgets.nl. Ja, dat is nieuw. Auto’s hebben tegenwoordig ook allerlei snufjes die best gerelateerd zijn aan consumentenelektronica en gadgets. Opel introduceert in augustus zijn OnStar-systeem in Europa. In de VS, Canada, Mexico en China bestond het al en daar hebben ze dan ook best indrukwekkende cijfers over. Maar wat is het en wat moet je ermee?
Opel OnStar
Mocht je de term nog niet gehoord hebben, “connected car” houdt zoveel in dat je auto altijd met jou is verbonden. De afgelopen jaren hebben steeds meer automerken connected cars geïntroduceerd, hoewel het ene merk dat wat verder door trekt dan het andere. Met de meeste systemen is het mogelijk je mobiele telefoon met je auto te verbinden middels Bluetooth, waarna je extra functies tot je beschikking hebt, maar bij andere systemen gaat het nog veel verder en kun je je auto twitterberichten laten sturen naar je volgers of updates of Facebook laten plaatsen. Daarvoor maakt de auto meestal gebruik van de internetverbinding van je telefoon, maar sommige hebben een eigen internetverbinding.
Internet in je auto!
Een auto met internetverbinding? Best cool toch? Opel OnStar heeft een 4G-internetverbinding, waar je handig gebruik van kunt maken. Zo kun je de auto als wifi-hotspot instellen, waarop je met 7 apparaten tegelijk kunt verbinden. Dan heb je dus altijd en overal internet. Omdat Opel een behoorlijk grote antenne op het dak heeft zitten, heeft het systeem zelfs bereik waar je smartphone geen bereik meer heeft. Dat is in bepaalde gebieden geen overbodige luxe.
Lekker veilig!
Het systeem is er echter niet alleen om jou en je gezin van je dagelijkse portie Facebook en Whatsapp te voorzien in de auto. Het belangrijkste is nog wel dat autorijden er een stuk veiliger en nóg makkelijker mee wordt, voor jezelf en voor andere automobilisten. In de auto bij de achteruitkijkspiegel vind je drie knopjes. Eentje om de wifi aan/uit te zetten of je privacy-instellingen aan te passen. Druk je die knop in, dan wordt je locatie verborgen voor het systeem en wordt je locatie dus nergens opgeslagen. In sommige landen (met name Duitsland, waar Opel vandaan komt) is dat echt een must-have. In Nederland denken de meeste mensen er wel anders over, maar toch kun je een goede reden hebben om je locatie af te schermen, al was het alleen maar omdat het kan en het niet nodig is dat die gegevens ergens worden bewaard. Naast die knop zit de blauwe OnStar-knop. Druk je daarop, dan word je binnen 15 seconden verbonden met een Nederlandstalige medewerker van Opel OnStar (24/7, 365 dagen per jaar). Mocht er niemand beschikbaar zijn die jouw taal spreekt, dan vragen ze of het goed is als ze je in het Engels helpen.
OnStar-knopje?
Waar helpt Opel je dan mee? Mocht je zelf absoluut geen zin hebben om minutenlang te prutsen met de navigatie, omdat je het systeem niet goed begrijpt, omdat je een adres op de één of andere manier niet kunt vinden of omdat je lui bent, dan kun je de OnStar-medewerker vragen om een locatie op te zoeken. Bijvoorbeeld een hotel in de buurt, of een specifieke locatie. Ze vragen dan voor de zekerheid nog even of het klopt wat ze opgezocht hebben voor je, en daarna wordt de route naar die locatie gedownload naar het navigatiesysteem van de auto. Hoef je dus alleen maar even op een knop te drukken en uit te leggen waar je heen wilt. Is er iets met je auto aan de hand of weet je niet hoe iets werkt in de auto, ook dan kun je op de blauwe OnStar-knop drukken en dan wordt alles uitgelegd. Superhandig toch? Heb je pech en strand je langs de kant van de weg, ook dan druk je op de blauwe knop en Opel zorgt dat er snel roadside assistance aanwezig is om je te helpen.
https://www.youtube.com/watch?v=sMrelQminTw
Help!
Tot slot zit er een rode SOS-knop onder de achteruitkijkspiegel. Die is voor noodgevallen. Als je zelf een ongeluk krijgt, hangt er sowieso al binnen 15 seconden aan de lijn met je. Hoef je niks voor te doen, dat gaat automatisch als de airbags uitklappen of andere sensors detecteren dat je auto in een crash is geraakt. Ze vragen of alles oke is, alarmeren de hulpdiensten en blijven aan de lijn hangen met je tot de hulpdiensten ter plekke zijn. Als je acuut hulp nodig hebt, proberen ze je uit alle macht erdoorheen te praten en te zorgen dat je jezelf nog een beetje kunt redden. Zie je iemand anders in een ongeluk terecht komen, of er is een andere gevaarlijke situatie op de weg, ook dan kun je op die rode knop drukken. Je kunt dan iemand anders helpen via jouw OnStar-systeem. Dat is misschien nog wel het coolste eraan.
Cijfers. Omdat.
De cijfers, zoals eerder genoemd, zijn best gaaf. Per maand wordt er erg veel gebruik gemaakt van de OnStar-knoppen.
Raar volkje
Hoe dat in Nederland zou gaan? Geen idee. Op het YouTube-kanaal van OnStar hebben ze allerlei filmpje om je gerust te stellen. Adviseurs die je vertellen dat je gewoon op de knop kunt drukken, dat je dan gewoon fijn geholpen wordt, geen wachtrij, geen voorkeuzemenu, gewoon direct iemand aan de lijn. Wij Nederlanders zijn misschien wel erg gewend om zaken zelf uit te zoeken. Navigatiesysteem, desnoods gewoon een papieren kaart, een voetganger of fietser even om de richting vragen. Maar misschien overschat ik de zelfstandigheid van de gemiddelde Nederlander nogal. Ikzelf zou niet de hele tijd met een OnStar-medewerker aan de lijn hangen. De SOS-knop daarentegen zou ik enorm waarderen. Door de klap van een botsing en zeker als je over de kop gaat, kan je telefoon uit gaan, of automatisch opnieuw opstarten. Dat kan lang duren, cruciale minuten soms. Een systeem dat ervoor zorgt dat je binnen no-time iemand aan de lijn hebt die je helpt, kan dan een groot verschil maken.
There’s an app for that
Het OnStar-systeem komt ook met een Android- en iOS-app. Hiermee heb je nog meer controle over je auto. Je kunt daarmee:
- Contact opnemen met OnStar-servicecenter
- Belangrijke voertuiggegevens raadplegen
- Op afstand bedienbare portiervergrendeling/-ontgrendeling
- De auto online lokaliseren, bijvoorbeeld na diefstal
- Op afstand bedienbare claxon en verlichting
- Snel bestemmingen downloaden in het navigatiesysteem
- De instellingen van de ingebouwde Wi-Fi hotspot beheren
Maar is het wat?
Nou, wij journo’s/bloggers kwamen er niet uit. Na een hele dag meneren en enkele mevrouwen die tegen ons aan praatten over hoe geweldig het systeem wel niet was, waren we toch nog niet overtuigd. Poespas, duur, discussie over het nut van de privacy-knop, we bleven nog lang napraten erover. Alleen de SOS-knop, die vonden we prima.
Je ziet het ook in het korte filmpje wat ik heb gemaakt. Met zijn drieën mochten we een ritje maken in een Opel, met het OnStar-systeem, maar we snapten toch nog niet helemaal wat we er nou mee moesten. Bewust de auto crashen ging ons wat ver, eigenlijk, hoewel we dat serieus overwogen. Dus behalve de route die we geüpload kregen naar de auto, wisten we niets te verzinnen om te vragen.
Zoals gezegd, het OnStar-systeem wordt in augustus uitgerold in Nederland en 12 andere Europese landen. Voor 495 euro kun je het optioneel in je auto laten zetten, duurdere modellen hebben het sowieso. De Opel Astra die in augustus uitkomt, zal het eerste model zijn dat ermee is uitgerust. Het eerste jaar is gratis, daarna werkt de service op abonnementsbasis. De SOS-knop is uiteraard wel altijd beschikbaar en ook het crash-systeem werkt altijd. Meer informatie vind je op de site van Opel.
Ik zou zelf al die poespas, behalve de SOS-knop, niet per se in mijn auto willen. Nu de hamvraag natuurlijk: wat vind jij van een systeem als dit?