Racegames zijn niet nieuw. Diverse game franchises bestaan al meerdere jaren zoals Dirt, Gran Turismo, Moto GP, Need for Speed en natuurlijk F1 van Codemasters. Iedere titel heeft zijn eigen verhaal en soort race, van rally tot circuit en van achtervolging tot F1. Moto GP is een buitenbeentje omdat het een motorrace game is. Het realisme is groot, bij dit soort spellen, althans het visuele.
Waarom zeg ik dit nadrukkelijk? Omdat je, als je met 200+ km over een circuit rijdt op een bocht af, je een bepaalde spanning voelt (je speelt soms met je leven), en dat kan een game nooit echt evenaren. De spellen bieden echt wel een spanning en adrenaline maar gelukkig staat nooit je leven op het spel.
Betekent dat F1 2020 niet leuk is? Nee zeker niet. Het is een spel dat voor beginners en ervaren racers veel plezier geeft. In dit review kijken we naar de gameplay en spelen we op de PS4 met een normale joystick.
Liefhebbers
De echte race liefhebbers racen niet met een joystick maar investeren in een echte racestoel zoals deze van Playseats. Daarbij hoort natuurlijk ook een echt stuurwiel zoals deze van Thrustmaster. Maar dan ben je al meer dan 1500 euro verder, en dat is best een bedrag. Maar dichter bij de race ervaring dan met F1 2020 en de genoemde set kom je waarschijnlijk nooit in je leven. Je kunt op circuits wel met een race auto rijden maar een formule 1 auto, dat niet.
Ook zonder stuur en stoel kan je voldoende plezier beleven aan de game.
Opzet
Maar hoe werkt de F1 2020 game? Is het een kwestie van eenvoudig de disk erin en racen? Nee, als je echt gaat voor een team opzetten dan ben je wel even bezig. Je begin met het opzetten van een personage (avatar, land, naam, audionaam en coureur nummer), team, kiest een auto, sponsor, mede coureur en zo voort. Dit kost best wel wat tijd en iedere keuze heeft consequenties. Mijn sponsor Equinox wil dat ik 10e of hoger eindig in het constructeurskampioenschap. Het wekelijks inkomen geeft je geld om uit te geven. De powerunit (de motor) balanceert contractkosten, prestaties en duurzaamheid.
Als laatste kiezen we een mede coureur.
Daarnaast zijn er diverse elementen zoals de gesprekken met de pers die het gevoel moeten geven dat je zowel het team aan het managen bent als ook zelf racet. Er zitten heel veel elementen aan het spel die aan te passen zijn, zoals de racer, de kleuren van de auto en zo voort. Geld speelt daarbij een rol. Je hebt geen onbeperkte hoeveelheid geld dus zult keuzes moeten maken.
Aanpassingen
Tijdens het ipzetten van je team kan je de wijzigingen maken, maar ook later heb je de mogelijkheid nog.
Niet alles is even spannend om aan te passen. Met name de badge en kleuren zijn met name cosmetisch en een meer casual speler neemt al gauw de standaard / voorgeprogrammeerde waarden.
In de itemshop kan je je coureur pimpen,
Carrière
Een carrière beginnen is niet zo moeilijk. Na opzetten van het team kan je kiezen wat je wilt gaan rijden. Een volledig seizoen of een gedeelte en natuurlijk ook of je een volledig weekend wil doen (inclusief alle trainingen en het echte aantal rondes).
Dan ben je ook echt een paar uur bezig als je wilt gaan racen. Ieder weekend bestaat uit een aantal vrije trainingen, kwalificatie en de race zelf. Er is een keuze tussen 22, 16 en 10 races waarbij je zelf kunt kiezen bij 16 en 10, welke circuits je wilt racen. Het belangrijkste menu volgt daarna, de instellingen voor het racen.
De instellingen voor het raceweekend staat default op 25% voor de race afstand. Voor de liefhebbers kan deze natuurlijk worden aangepast. Je hoeft trouwens niet alles te racen, je kunt ook een training of race simuleren.
De flashbacks zijn handig om een foutje te corrigeren.
Mijn eerste ronde
Zelfs met hulpmiddelen is de eerste ronde een uitdaging. Op Bahrein maakte ik een eerste ronde van 1:55, later ging daar in stapjes een 10 – 12 seconden van af. Met name de indicatie van wanneer je moet remmen (rode blokken) is heel handig. Een podium plek is echt heel ver weg maar wat ik wel merk is dat ik diverse keren de race weer oppakte om het race weekend af te maken. Je kunt ook een race opslaan en later weer oppakken, erg handige optie als je even geen zin meer hebt, zeker als je een volledig race weekend doet.
Zandvoort
Maar voor veel Nederlandse raceliefhebbers is Zandvoort natuurlijk de attractie. Helaas niet in het echt dit jaar maar wel digitaal. Hierbij een stukje racen op het circuit. Het is verslavend leuk, ook om te zien hoe realistisch alles is nagebouwd. De kom bocht vlak voor het rechte eind is bijzonder en zoals je zult zien kan je deze vol gas nemen.
Extras
Je kunt ook solo rijden, of een time trial doen. Hierbij moet je zo lang mogelijk blijven rijden op het circuit van checkpoint naar checkpoint. Je kunt heel veel elementen van de game aanpassen, inclusief banden, aerodynamica en zo voort maar je kunt ook gewoon beginnen met racen. Split screen is ook mogelijk en natuurlijk tegen anderen racen (als je wat verder bent qua skills). Kortom, het spel heeft veel te bieden en is zeker geen spel wat je in een keer uitspeelt. Ook echte coureurs gebruiken een simulator om te trainen en oefenen.
Conclusie
F1 2020 zal de racer in je aanspreken, of je nou een ervaren racer bent of dit je eerste keer wordt. Met de juiste instellingen kan iedereen rondjes rijden en zichzelf verbeteren. Voor de liefhebbers van allerlei detail instellingen is ook gedacht alsmede aan mensen die het leuk vinden om ook team management te doen. Het spel biedt zoveel mogelijkheden dat je er een flinke tijd mee bezig zult zijn. Met PS4 controller is het goed te spelen, je hoeft geen stuur en race stoel te hebben
Het spel is er voor PS4, XBOX en PC in twee versies Seventy Edition (EUR 59,99, PS4 ) en Michael Schumacher edition (EUR 68,99, PS4). Je kunt het zowel downloaden als een disk versie. Voor XBOX gelden de zelfde prijzen, Windows versie is goedkoper.