HTC introduceert op CES in Las Vegas de HTC Vive Pre, de opvolger van de Vive virtual reality-bril. Deze is comfortabeler en presteert grafisch beter. Morgen verwachten wij ook de introductie van de consumentenversie van de Oculus Rift op CES in Las Vegas.
HTC Vive Pre; geschikt voor Augmented Reality
De Vive Pre is voorzien van een camera aan de voorzijde. Hierdoor kan je schakelen tussen de virtuele en de echte wereld. Volgens HTC leidt dit tot hoger gebruiksgemak, omdat je wanneer gewenst even kan kijken waar je staat, een gesprek kan voeren, of bijvoorbeeld een biertje kan vinden, zonder je bril af te hoeven zetten. Daarentegen betwijfel ik of dit echt comfortabel zal zijn, gezien het al vrij lastig is om uit een fluitje te drinken met de behoorlijk compacte Gear VR bril op.
Wel zie ik toekomstige mogelijkheden om deze technologie te combineren met Augmented Reality toepassingen. Daarom ben ik ook enthousiast om dat het doel van de front-camera is om fysieke objecten zichtbaar te maken in de virtuele wereld.
Dit kan interessante mogelijkheden voor developers, bijvoorbeeld wanneer ik mijn interieur kan visualiseren en deze aan kan passen in de Virtuele Wereld, of kan gebruiken als game-omgeving. Daarnaast biedt het grote kansen voor het opleiden van technisch personeel in diverse industrieën.
Virtual Reality Gaming
De HTC Vive is de enige VR-bril die ondersteund wordt met het door Valve ontwikkelde SteamVR-tracking, toebehorend aan het bekende Steam gaming- en software platform. Hierdoor is de Vive Pre compatibel met Steam.
Hierdoor is de kans zeer groot dat HTC een voorsprong heeft op Oculus, omdat game-ontwikkelaars games makkelijker geschikt kunnen maken voor deze Virtual Reality-hardware van HTC. Mijn verwachting is dat Playstation VR op dit gebied de enige is die op korte termijn met een soortgelijke oplossing komt.
SteamVR-tracking en het zogenaamde Chaperone-systeem zijn ontwikkeld door Valve en geoptimaliseerd voor gebruik met Steam, één van de grootste online platformen voor PC-, Linux- en Mac-games en -software.
Nieuwe controllers
Net als bij game consoles, wordt de Vive Pre bestuurt met (via Micro-USB) oplaadbare controllers. Deze zijn onder andere voorzien van bewegingssensoren.
De controllers zijn tevens voorzien van haptic feedback. Dit zorgt voor trillingen wanneer je interactie hebt met virtuele objecten. Tevens zorgt de dual stage-trekker ervoor dat je objecten op kan pakken of weg kan gooien.
De toekomst van Virtual Reality en HTC
Net als Oculus werkt HTC samen met vele partners en ontwikkelaars om Virtual Reality ervaringen aan te bieden. Dit varieert van game-ervaringen tot en met toepassingen in de zorgsector en auto-industrie. Tijdens CES 2016 worden enkele van deze ervaringen getoond, waaronder toepassingen omtrent de Audi R8.
Ook presenteert HTC een nieuw partnership voor Virtual Reality-activiteiten tijdens CES.
Andere specs van de HTC Vive Pre
Naast een vernieuwde, zachtere hoofdband, is de Vive Pre een stuk kleiner dan de HTC Vive. Mijn ervaring met Virtual Reality brillen is positief, maar de logge HMD’s (Head Mounted Displays, zijn toch nog vaak een nadeel.
Wat dat betreft heeft HTC met de ontwikkeling van de Vive Pre goed gekeken naar de concurrentie. Net als bij de Gear VR van Samsung, kunnen de hoofdbanden afgesteld worden op de omvang van het hoofd en kunnen de schuimrubber randen bij de Vice Pre vervangen worden. Daarnaast is hij geschikt om te gebruiken met een bril op, wat een groot voordeel is om de Virtual Reality ervaringen in hoge kwaliteit te beleven.
De lancering van de HTC Vive Pre is gepland voor april 2016. HTC en Valve starten het jaar door 7000 extra Vive kits beschikbaar te maken voor ontwikkelaars