Is een auto ook een gadget? 1

Is een auto ook een gadget?

Je zou het bijna wel denken. Moderne autos’s worden steeds meer rijdende computers. Nu heb ik het nog niet eens over de toekomstige zelf rijdende autos (Level 5 Autonoom rijden) maar over de auto’s die je nu en ook binnenkort in de showroom staan van de dealer.

Dit wordt natuurlijk geen complete review van de drie modellen van Renault maar meer een voorproefje wat er gaat komen in de showrooms. Ook ga ik het niet hebben over het aantal PKs, maximale snelheid, koppel en meer van dat soort zaken.

Is een auto ook een gadget? 3
Renault MEGANE ESTATE R.S. LINE – E- TECH PLUG-IN HYBRID – Iron blue
Is een auto ook een gadget? 5
Renault CAPTUR INTENS – E-TECH PLUG-IN HYBRID – Celadon Blue, Diamond Black roof
Is een auto ook een gadget? 7
Renault CLIO INTENS – E-TECH – Celadon blue

Wat dan wel?

Interface en techniek

Er zit steeds meer elektronica in de auto. Onder de motorkap maar ook voor de bestuurder. Vorige week heb ik drie proefritten gemaakt in de nieuwe hybrid modellen van Renault, de Clio, Captur en Megane.

Ook het dashboard wordt steeds digitaler. Ouderwetse meters zijn vervangen door digitale schermen en in de Megane zelfs een Heads Up Display.

Is een auto ook een gadget? 9

Wat opvalt is dat er steeds meer touch schermen in de auto komen. Echte knoppen zitten er natuurlijk ook nog wel (sommige zijn zelfs wettelijk verplicht) maar bediening van steeds meer functies gaat via een touch paneel.

Is een auto ook een gadget? 11
touch screen in de Megane
Is een auto ook een gadget? 13
Touch screen in de Captur
Is een auto ook een gadget? 15
Toch screen in de Clio
Is een auto ook een gadget? 17
Aanpassen van de rijinstellingen via het touch screen
Is een auto ook een gadget? 19
Achteruitrij camaera is ook erg handig.

Natuurlijk heet een moderne auto USB aansluitingen, ouderwetse AUX en een sigaretten aansteker plug.

Is een auto ook een gadget? 21
Aansluitingen voor randappartuur. Het sleutel (witte kastje) ligt erbij

Hybride modellen

Alle drie de auto’s zijn hybride modellen die zowel op benzine als elektrisch kunnen rijden. Dit naast natuurlijk de volledig elektrische modellen zoals de ZOE, Twingo Z.E. en Kangoo Z.E. Dat houdt in dat de hybride modellen een kleinere accu hebben en dus ook een kleinere actieradius om elektrisch te kunnen rijden.  De Clio kan niet worden opgeladen via een stekker, deze laadt de batterij op tijdens het rijden, onder andere door het afremmen. De andere modellen zijn wel op te laden, echter is door de batterij de volledig elektrische afstand beperkt tot 50 km voor de Captur en Megane. Maar je kunt toch besparen op het brandstof verbruik in de stad. De Clio kan zelfs in de stad tot 80% van de rijdtijd volledig elektrisch rijden waarmee je tot 40 % van de brandstof t.o.v. van een verbrandingsmotor kunt besparen.

Je merkt aan het rijden niet dat je hybride rijdt, althans ik niet. Alle drie modellen rijden als een zonnetje. Het waren voor de Captur en Clio de Intens uitrustingsmodellen, z’n beetje het midden van het uitrustingsniveau. De Megane was wel de R.S. Line (de duurdere variant).

De auto’s zijn nu al te bestellen bij de Renault dealers en zullen na de zomer echt bij de dealers staan. Maak maar eens een proefrit om te voelen hoe zo’n auto rijdt.

Prijzen : Clio E-TECH Hybrid vanaf EUR 22.990, CAPTUR E-TECH Hybrid vanaf EUR 32.290. en de MEGANE E-TECH Hybrid vanaf EUR 32.990. Business Line modellen zijn goedkoper maar nog niet alle prijzen zijn daarvan bekend.

Related Posts