Nederlanders vinden het opslaan van foto’s de belangrijkste opslagmedia. Dat blijkt uit een onderzoek dat uitgevoerd is door Toshiba, waarbij 858 mannen en vrouwen ondervraagd werden.
Terrabytes aan zorgen
Selfies, vlogs, screen shots, panorama’s en WhatsApp gesprekken. Dat zijn voor mij de belangrijkste oorzaken van een volle smartphone of harde schijf. Zo was ik laatst aan het uitvogelen hoe ik al mijn foto’s vanuit WhatsApp makkelijk op kan slaan. Dat ging om 2 GB aan data. Laat dat ‘makkelijk opslaan’ maar weg, want een gratis optie die makkelijk werkt vond ik niet zo één twee drie.
Als ondernemer, maar ook particulier is het voor mij ontzettend belangrijk om regelmatig backups te maken. Ik ben veel onderweg en heb allerlei belangrijke contactgegevens en data op mijn laptop, smartphone en tablet staan. Daarom maak ik elke week een backup op twee verschillende harde schijven, zodat ik wat minder ‘Terrabytes aan zorgen’ heb.
Opslaan als een baas
De uitkomst van het onderzoek dat Toshiba uitvoerde in het kader van World Backup Day 2016 is dan ook geen verrassing. Muziek en e-mails delen de derde plek als het gaat om wat de meeste ruimte inneemt op onze smartphone, computer en externe harde schijf. Op de tweede plek staat, misschien wel wonderbaarlijk genoeg, dat de meeste respondenten CV’s, contracten en andere documenten de meeste GB’s innemen van hun opslagmedia. Steeds meer producenten van externe harde schijven leveren hier ook backup-software bij, zodat aan de toenemende behoefte van het snel en makkelijk opslaan voldaan kan worden.
Video’s opslaan geen favoriet
Videobestanden zijn een stuk minder populair als het om opslag gaat. Slechts 3 procent van de respondenten heeft video’s als favoriete opslagdata. Persoonlijk is dat ook wel zo. Ik backup video’s op DropBox en YouTube, maar niet per definitie op mijn PC of Laptop. En omdat ze op mijn smartphone het meeste ruimte innemen, verwijder ik die vaak meteen nadat ik ze online gedeeld heb.
“Foto’s zijn een emotioneel bezit”
“Foto’s zijn een emotioneel bezit, dat je vroeger koesterde in een zorgvuldig samengesteld fotoalbum“, zegt Larry Martinez-Palomo, Hoofd Marketing Europa van Toshiba Storage Peripherals Division. “Dat voor 50 procent van de respondenten foto’s de meest populaire opslagdata zijn, geeft ons een duidelijk signaal hoe belangrijk het is om hoge eisen te stellen aan de kwaliteit en veiligheid van onze opslagapparatuur.”