Sony lanceert net als ieder ander consumentenelektronicamerk een hele lading nieuwe producten op de CES. Naast camera’s, televisies, audio en smartphones lanceert Sony ook nieuwe technologieën en meer producten à la de SmartWatch. SmartWear is het nieuwe assortiment aan slimme producten die je helpen je leven te managen.
Met behulp van de nieuwe Lifelog-app kun je een heleboel gegevens over jezelf bijhouden. De ‘Smartband’ is het eerste nieuwe SmartWear product van 2014 die je met deze applicatie kunt gebruiken. Het is een polsband die grip biedt op het dagelijks leven, door dagelijkse fysieke, sociale en entertainment activiteiten te registreren en deze te visualiseren in de Lifelog-app. Volgens Sony is het leven ‘meer dan alleen het aantal stappen dat je zet. De Sony SmartWear-ervaring draait om beweging, maar ook om wat je beweegt. Entertainment en informatie; wat je doet en hoe je je daarbij voelt. Het gaat om beide.’
Zo kan je meten hoe actief je bent (hoeveel je slaapt, loopt, rijdt, sport etc.) maar ook wanneer en waar je foto’s hebt gemaakt, naar welke muziek je luistert hebt geluisterd en hoeveel je welke applicaties gebruikt. Ook functioneert de polsband als afstandsbediening voor je media-applicaties, houdt je op de hoogte van notificaties en je kunt hem gebruiken als wekker. In potentie doet deze SmartBand dus een stuk meer dan de gemiddelde quantified self armband op de markt momenteel (zoals de Jawbone UP, Fitbit of Pebble).
De SmartBand wordt geïntroduceerd in de kleuren zwart, wit en paars en wordt in april op de Nederlandse markt verwacht. De adviesverkoopprijs is € 99,-.
Uit het persbericht leek overigens door te schemeren dat Sony voor dit soort accessoires meer gebruik gaat maken van open software en nieuwe samenwerkingen hiervoor aan zal gaan.