Het lijkt zo relaxed, je telefoon draadloos opladen. Net als je oordoppen of je smartwatch. Straks kan dat ook met onze auto’s en onze laptops. The sky is the limit. Of is er toch een andere limiet?
In onderstaande video van Real Engineering wordt goed uitgelegd wat de consequenties zouden zijn als we al onze elektronische devices draadloos gaan opladen.
Omdat de efficiëntie van het draadloze opladen op dit moment nog maar zo’n 60% is zou de energie-consumptie van onze apparaten bijna verdubbelen. Met de relatief kleine batterijen in onze telefoons is dat nu niet zo’n probleem.
Gaan we echter onze elektrische auto’s (hallo Porsche Taycan) draadloos opladen? Dan gaat het snel de verkeerde kant op. Toch is de conclusie misschien niet zo zwart/wit als je zou denken. Want wat als we elektrisch rijden willen stimuleren? Dan is het misschien wel nuttig om de moeite die je moet nemen om elke keer je auto in te pluggen weg te nemen.
In Oak Ridge, Tennessee zit het Oak Ridge National Laboratory. Daar hebben we met nieuwe innovatieve ontwerpen de efficiëntie naar 95% te tillen.
Het onderzoek van ORNL is specifiek gericht op het draadloos opladen van EV’s. Wat als de accu van elektrische voertuigen meer energie kan opslaan? Sneller kan oplade? En misschien zelfs draadloos tijdens het rijden? Dat zou een gigantische boost geven aan de adoptie van elektrische auto’s.