Gamification, je hebt er misschien al van gehoord, maar wat is het juist? Het concept bestaat al meer dan 10 jaar en wordt door steeds meer sectoren en bedrijven toegepast. Wij leggen hieronder uit wat het precies betekent en hoe het werkt.
Wat is gamification?
Onder gamification, in het Nederlands ook wel gamificatie genoemd, wordt het volgende verstaan: het toepassen van alle leuke en verslavende elementen van games in het echte leven. Dit wordt gedaan om een positieve reactie uit te lokken bij de gebruiker, zoals betrokkenheid, verandering of motivatie. Gebruikers worden als het ware beloond, wat voor een langdurige verandering in gedrag kan zorgen. De essentie van gamificatie is namelijk het gedrag van mensen en de natuurlijke instincten te sturen en veranderen.
Hoe werkt het?
Gamification koppelt menselijke emoties aan een positieve gebruikerservaring. Er wordt gebruikgemaakt van verschillende spelmechanismen zoals punten, badges en leaderboards.
Zo ontvangen gebruikers punten als ze een taak of activiteit succesvol afronden. Met deze punten kan de voortgang van een speler worden gevisualiseerd. Naast punten, kunnen spelers ook badges ontvangen wanneer ze een specifieke prestatie leveren. Dit stimuleert de spelers om naar een doel toe te werken. Bovendien doet dit dienst als een soort van statussymbool. De prestaties van spelers kunnen worden weergegeven op een leaderboard. Spelers weten zo hoe goed zij scoren t.o.v. andere spelers. Dit stimuleert hen om beter te presteren en een hogere positie te bereiken op het leaderboard.
Daarnaast wordt gamificatie op een andere manier toegepast. Zo kan er worden gebruikgemaakt van spelelementen die geen betrekking hebben op de prestaties van de speler. Men kan bijvoorbeeld bestaande taken omtoveren tot spellen. Hiervoor wordt een narratieve context toegevoegd aan taken, activiteiten en personages in een spel. Er kan ook worden gebruikgemaakt van avatars die spelers onderscheiden van andere spelers. Met behulp van avatars kunnen spelers een andere identiteit aannemen of creëren en deel uitmaken van een gemeenschap. Ten slotte wordt ook de focus gelegd op het groepsgevoel, spelers maken deel uit van een groep die samen naar een doel toewerkt.
Welke sectoren en bedrijven passen gamification toe?
Gamificatie wordt door heel wat bedrijven toegepast Dit concept kan namelijk een positieve invloed hebben op de marketing, verkoop en klantenservice van een bedrijf. Het kan ook de productiviteit van een bedrijf verhogen en een invloed hebben op crowdsourcing en het aanwerven van werknemers. Daarnaast maken bedrijven gebruik van gamification om de loyaliteit van hun klanten te verhogen.
Zo maken heel wat bedrijven gebruik van een puntensysteem. Als klanten een bepaald aantal punten verzamelen, dan krijgen ze hiervoor een beloning in ruil. Een goed voorbeeld hiervan is het “My Starbucks Rewards” programma. Telkens klanten hun aankoop betalen met een creditcard, cadeaubon of cash geld, worden ze beloond met gratis producten. Op die manier wordt de klantloyaliteit verhoogd. Gamification wordt ook gebruikt bij online casino’s. Sommige casino’s bieden niet alleen spellen aan, ze maken van de gehele casino-ervaring een spel. Zo kunnen spelers bijvoorbeeld een beloning ontvangen na het uitvoeren van bepaalde missies.
Ook de gezondheidssector heeft de komst van gamificatie met open armen ontvangen. Mensen kunnen namelijk met gamification worden gestimuleerd om gezonder te leven of meer te bewegen. Zo heeft Nike in 2010 een gamification platform opgericht waar je de duur van je loopsessie en de afgelegde afstand kunt registreren en vergelijken met anderen. Je kunt op die manier een leaderboard beklimmen en punten en badges verzamelen. Ook Pokémon Go is een goed voorbeeld van gamificatie. Animaties worden geprojecteerd op beelden van de camera van een smartphone, die door de gebruiker moeten worden gevangen. Bovendien worden spelers m.b.v. dit spel gestimuleerd om meer te bewegen.
Daarnaast wordt gamificatie toegepast in de onderwijssector. Dit wordt gedaan om leren aantrekkelijker te maken. Zo kunnen leerkrachten bijvoorbeeld het klaslokaal omtoveren tot een escaperoom. Leerlingen proberen dan uit het klaslokaal te ontsnappen door hun kennis te gebruiken. Ook Duolingo maakt gebruik van gamification, zo doen hartjes dienst als levens die je verliest als je verkeerd antwoordt. Verlies je al je hartjes, dan moet je de les opnieuw doen. Er worden ook bonussen gegeven als je bepaalde taken voltooit. Deze bonussen kunnen worden gebruikt voor in-app aankopen.